KAPİTALİZM OLMUŞ SANAT




            Edebiyat dünyasındakiler neden isyan edemiyorlar? Bir adam roman kisvesi altında çok dandik bir şey yazıyor ve bunun reklamı televizyonlarda, radyolarda yapıldığı için insanlar bunu alıyor. Kimsenin buna gık çıkartıp ‘’Ulan burada da bir hata var’’ dediğini yalnız iç seslerinde duymuyor muyuz? Hepiniz kafası çalışan adamlarsınız. Belki kafanız çok fazla hinliğe çalıştığından demiyorsunuz ama neden ‘’Ulan biz bu hatayı neden düzeltmiyoruz?’’ demiyorsunuz. Bir işte bir bozukluk varsa onun ustası gelir ve onu tamir eder. Adam mühendis ve bir köprü de sorun mu var? Mühendis adama başvurulur ve mühendis adam gider onu tamir eder. Peki edebiyatçılar edebiyatımızdaki bu yoksunlukları görüp neden tamir etmiyorlar? Bunu neden düşünmek istemiyorlar? Para mı? Edebiyatta para düşünülmesi gereken en son şey değil midir? Parayı düşünürseniz eğer bu yaptığınız işin adına sanat yapmak diyebilir miyiz? Bir iş görüşmemde başıma gelmişti. Adama roman yazdığımı söylediğimde adam bana direk ‘’romanını nasıl satarsın? Bana romanını açıklayacak bir cümle söyle ki ben onu satın alayım’’ diyerek bu işe ne kadar maddesel yaklaştığını gösterdi. Onun gibi düşünmediğimi belirttim ona. Adamdan oracıkta soğudum. Şimdi her şey hız devriymiş. Öyle söyledi devamında. Senaryoda da böyleymiş. Bir yapımcıya senaryonu götürdüğün zaman tek cümleyle açıkladığın fikrinden etkilenir ve bunu beğenirse, ‘’ha tamam bu iş yapar. Bu bana para kazandırır’’ dermiş yapımcı. Her şey o bir cümlenin güzelliğine, verdiği haza, tılsımına bakıyormuş. Her şey para olmuş. Sanat kenara köşeye atılmış. Böyle bir dünya işte.

                                                                      
                                                                                       
SÜLEYMAN BERÇ HACİL